درخت«برهان»

 نام بین المللی:lebbek

نام های دیگر در فارسی:گل ابریشم، لبخ، درخت پارسی.

مشخصات: درختی است به ارتفاع 7 تا 20 متر، برگهای آن ریز و سبز هستند، بدون خار است و کرکی ندارد، گلهای برهان به رنگ های سفید و سرخ هستند و میوه هایش در غلاف و بدون کرک می باشند.

محل رویش: آبادان، خرمشهر، اهواز، بندر عباس.

درختی همیشه سبز با پوشش گسترده به ارتفاع و قطر بیش از 10 متر می‌باشد. پوست تنه درخت غالبا شکاف دار و به رنگ خاکستری تیره می‌باشد.

برگهای آن ریز و سبز هستند، بدون خار است و کرک ندارد، گلهای برهان به رنگ های سفید و سرخ هستند و میوه هایش در غلاف و بدون کرک می باشند. خوشه‌های گل به صورت فرچه­ ای شکل با گل‌های کرم رنگ یا مایل به سفید و بسیار معطر هستند و در اواخر زمستان و اوایل بهار ظاهر می‌شوند. غلاف میوه به طول ۱۵ - ۳۰ و به عرض 5 سانتیمتر، نازک و به رنگ زرد کاهی کم رنگ می‌باشد. این درخت علاوه بر نواحی جنوبی ایران، در نواحی گرم و مرطوب جهان به فراوانی کاشته می‌شود. درخت برهان در سواحل جنوبی کشور به عنوان یک درخت سایه دار و زینتی کاشته می شود. با توجه به ارتفاع زیاد و قطر تاج گسترده آن، بهتر است در زیر یا نزدیکی تیرهای برق کاشته نشود. با توجه به رشد قطری زیاد ریشه‌های این درخت بهتر است قبل از کاشت، تدابیر لازم اندیشیده شود زیرا ممکن است باعث خرابی سنگ فرش پیاده رو‌ها شود. به طور کلی کاشت این درخت در وسط بلوار توصیه نمی‌شود و بهتر است از آن به عنوان یک درخت سایه­ دار در پارک­های جنگلی استفاده شود. به سرما حساس بوده و دمای حداقل  ۵ تا ۷ درجه سانتی­گراد را تحمل می‌کند. خوردن گلهای برهان، جوش و آکنه را از بین می برد. برای درمان شبکوری، خوردن برگ برهان توصیه شده است.

نسخه های درمانی:

1ـ خوردن گلهای برهان، جوش و آکنه را از بین می برد.

2ـ برای درمان شبکوری، خوردن برگ برهان توصیه می شود.

3ـ برای درمان هموروئید و اسهال خونی، هر روز مقداری دانه ی برهان میل نمایید.

4ـ برای جلوگیری از خونریزی، پودر پوست درخت برهان را بر زخم ها بپاشید.