گل حسن یوسف یکی از گلهای زیباست که انواع آن به 150 گونه تقسیم می شود. برای تکثیر گل حسن یوسف میتوانید از راه بذر یا قلمه اقدام کنید. برای قلمه زدن بهار یا پاییز موقعیت مناسبی است. این گل را میتوانید در لب ایوان، تراس یا هرجایی در منزل نگه داشته و از زیبایی آن لذت ببرید. حتی برای هدیه دادن میتوانید از گل حسن یوسف استفاده کنید. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب اطلاعاتی را درباره گل حسن یوسف تقدیم می کنیم.

گل حسن یوسف

گل حسن یوسفColeus ) دارای بیش از 150 گونه ومتعلق به خانواده نعناعیان است. آنها گیاهان همیشه سبز چند ساله و برای گلخانه و آپارتمان مناسب هستند. آنها برای برگ های زینتی و رنگی خود مورد توجه می باشند. یکی از گونه های متداول در گلخانه و آپارتمان C.blumei است که به بلندی 50- 40 سانتی متر رشد نموده و گسترش می یابند. برگ های آنها رنگ های متنوعی از سبز و زرد و قرمز و یا مخلوطی از آنها را ایجاد می نمایند. گیاهان بالغ ممکن است گل هایی به رنگ های آبی و سفید کوچک لوله ای دولبه درساقه گلزایی به صورت سنبله ایجاد نمایند. برای گیاه بهتر با برگ های زینتی زیباتر بهتر است ساقه گلزا را هنوز که کوچک است قطع نمایید. برگ ها ممکن است درنتیجه رشد و تغییرات نور رنگ های متنوعی از قرمز، قهوه ای، ارغوانی زرد و سفید و سبز را ایجاد نمایند.

انواع گل حسن یوسف

گیاهان را در بهار داخل گلدان محتوی کمپوست بکارید. در بهار و تابستان آبیاری منظم نمایید و در نور کافی قراردهید. در زمستان به آبیاری فراوان نیازی نیست لیکن خاک گلدان بایستی مرطوب نگهداشته شود. رنگ های برگ ها در نتیجه سرد شدن هوا عدم نور کافی درپاییز و زمستان ممکن است زیبایی خود را ازدست داده و کمرنگ شوند لیکن با شروع بهار و طولانی شدن روز و بالا رفتن دما و نور رنگ ها مجددا به صورت بارزی نمایان می شوند. گیاهان به موازاتی که بزرگ میشوند بایستی به گلدان های بزرگتر و خاک تازه منتقل شوند. برای حفظ زیبایی و فرم گیاه جوانه های ساقه های بلندتر را قطع نمایید. گیاه را هر هفته یکبار با کود مایع تغذیه نمایید.

تکثیر گل حسن یوسف

برای تکثیر حسن یوسف از طریق بذر و یا از طریق ایجاد قلمه اقدام نمایید. بذر را در اواخر زمستان بکارید. قلمه های آن را یا در ابتدای بهار و یا اوایل پاییز از نوک ساقه های رویشی ایجاد نمایید. آنها را در مخلوطی از پیت و شن کاشته در جای گرم و مرطوب قراردهید تا ریشه ایجاد نمایند. سپس آنها را به گلدان های کوچک حاوی پیت انتقال دهید. اگر مایلید که گیاه را برای سال دوم نیز حفظ نمایید بهتر است اواخر زمستان یک هرس سختی بنمایید تا تنها ساقه های اصلی و ضخیم باقی بمانند. گیاهان ممکن است مورد حمله کرم های خاکی وحشرات قرار گیرند که در این صورت منجر به ریزش برگ ها و یا از دست رفتن رنگ های متنوع آنها شود. گیاهان معمولا عاری از بیماری های گیاهی هستند.

هرس کردن گل حسن یوسف

گل حسن یوسف از آن دسته گل‌ هاست که شما را به‌شدت قیچی به دست می‌کند. به‌ خصوص در فصل‌ های گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبی داشته باشد، شاخه‌ها خیلی سریع سر به بالا می‌کشند و شما را مجبور می‌کنند برای حفظ شکل اصلی گلدان، هر دو هفته یک‌ بار آن را هرس کنید. جالب اینکه هرس برای این گیاه بسیار هم ضروری است و رشد آن را بهتر و بیشتر می‌کند. گل‌ های حسن‌ یوسف جذابیت چندانی ندارند و هرس سرگل‌ ها می‌ تواند برگ‌ ها را به رشد بیشتر راغب کند.

از جای بریده شده جوانه‌ های جانبی شروع به رشد و نمو می‌کنند و گلدان‌ تان همیشه سر حال و در شکل و فرم متقارن و زیبا باقی می‌ ماند. شاخه‌ های بریده شده به سرعت ریشه می‌دهند. آنها را در گلدان‌ های کوچک‌تر بکارید و به دوستان‌ تان هدیه بدهید. چه هدیه‌ ای بهتر از یک گلدان کوچک گل حسن یوسف !

در مورد خواص حسن یوسف در کتب قدیمی این گونه نوشته شده است

حسن یوسف «حاسیس»:

کنایه از زیبایی فوق العاده است که دارد فریر انطاکی گوید:
عده ای این گیاه را خیری می نامند و عرف میان باغبانان امروز به بوستان افروز معروف است، یعنی قسمتی از تاج خروس است که گل ندارد، و برگ او بی نهایت زیبا و منقش و رنگارنگ است و آن بر دو نوع است.(24)
حسن یوسف از داروی های ارمنیان است، و گویند: در ایران هم موجود است و به قول خوزیها از فریبون قوی تر است، و خوردن بیش از یک درهم از شربت آن سم قاتل است.
مزاج: در چهارم گرم و خشک است.
خاصیت: سوزنده و بی مزه، معده را می سوزاند و قی آور است.