نام: خورشیدی یا کلیویا

نام علمی: Clivia miniata

تیره: Amaryllidacae

گیاه خورشیدی یا کلیویا از تیره آماریلیداسه و یک گیاه گلخانه‌ای پیاز‌دار دائمی، و مخصوص گلخانه‌های سرد است. برگ‌های آن نسبتا پهن و کشیده و همیشه‌سبزند و گل‌هایی زیبا و درخشنده، به رنگ‌های صورتی، قرمز و زرد دارند. خورشیدی بسیار مناسب برای نگهداری در منازل است. فصل گل آن در اسفند و فروردین‌ماه بوده، در ایام نوروز به گل می‌نشیند.

رشد آن نسبتا کند، و تکثیر آن مانند آماریلیس گران تمام می‌شود. مزیت آن بر آماریلیس برگ‌های دائمی آن است. خورشیدی نظیر آگاپانتوس‌ها دارای ریشه‌های گوشتی ضخیم است. این گیاه را می‌توان سالها در یک گلدان نگهداری، و غذای آن را از طریق کودهای دامی مایع تامین نمود.  بهترین فصل برای جابجا کردن و تعویض گلدان آن بعد از فصل گل در بهار است. بعد از تقسیم باید در محلی مرطوب نگهداری شود، و در مورد آبیاری آن دقت بیشتری صورت گیرد و مرتبا آبیاری شود تا رشد خوبی کند.

گلدان‌های خورشیدی که چندین پاجوش دارند و کاملا متراکم شده‌اند برای تکثیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی گیاه از گلدان خارج شده، پاجوش‌ها جدا می‌شوند، بعد از قطع و در یک خاک نسبتا سبک کاشته می‌شوند. زهکشی کامل خاک گلدان باید مدنظر قرار گیرد. بعد این گلدان‌ها در محلی گرم قرار می‌گیرند تا ریشه‌ها به کار افتند.

تکثیر خورشیدی از طریق کاشت بذر:

گیاهان ۵ تا ۶ ساله خورشیدی میوه‌های قرمزی تولید می‌کنند که حاوی بذر می‌باشند. شبیه به آماریلیس، در خورشیدی‌ هم می‌توان با تلقیح مصنوعی بذرگیری کرد. دانه‌های بذر خورشیدی درشت است و سریعا جوانه می‌زند. بهترین درجه‌ی حرارت برای سبزشدن بذر ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است. بذر خورشیدی بعد از ۶ هفته کاملا سبز می‌شود، و پس از اینکه ۲ تا ۴ برگه شد قابل جابه‌جا شدن می‌شود.

برای پرورش بهتر خورشیدی، آن را در سالهای اول و دوم در بستری از یک خاک سبک کشت می‌کنند، و در سال سوم، زمانی که ۸ تا ۱۰ برگ بزرگ دارند، به گلدان‌های خیاری انتقال می‌دهند؛ تقریبا از سال سوم به بعد خورشیدی به گل خواهد نشست. از طریق انتخاب پایه‌ها می‌توان به گیاهانی دست‌ یافت که در سال دوم به گل بنشینند. آبیاری خورشیدی در ماه‌های زمستان کاهش و برعکس در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد. مانند آماریلیس، خورشیدی را نیز می‌توان در ماه‌های تابستان به خارج اتاق، به محلی سایه برد، و در مهرماه دوباره آنها را به داخل آورد. اگر این گیاه در زمستان در محلی گرم قرار گیرد فصل گل آن چند هفته به‌جلو خواهد افتاد.

خواص درمانی

از برگ های گیاه که کمی تلخ است به طور تازه و خام در سالاد استفاده میشود و پخته آن نیز به جای ادویه در غذا مصرف میشود این گیاه کمی ملین و برطرف کننده پوست داست و از له شده برگ های گیاهع برای التیام زخم روی محل زخم استفاده میشود بخصوص در موارد شقاق پستان زنان و التیام زخم برای تسریع در التیام آن استفاده میشود .