(نام علمی: Lepidium draba L. پیش از این: Cardaria draba) یکی از گیاهان است.


ازمک در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید. ازمک، یک نو گل از خانواده گل های شب بو به حساب میاد. این یکی از گیاه هایی هست که اگر به مرکز، غرب و شمال ایران سفر کنید می تونید همه جا ببینیدش. فقط آب و هوای شرق و شمال شرقه که سازگاری زیادی با این گیاه نداره ( با این حال در اطراف تربت حیدریه هم دیده می شه.)


مشخصات گیاه شناسی:


گیاهی چند ساله و علفی که به خانواده شب بو تعلق دارد که ساقه هوایی آن به ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد ، برگ های قاعده ای واژ تخم مرغی و قاشقی و برگ های ساقه ای مستطیلی تا سر نیزه ای و ساقه آغوش هستند. گلهای آن سفید رنگ و میوه آن خورجینک تخم مرغی پهن یا قلبی شکل و نا شکوفا می باشد. دانه ها و برگ های این گیاه در طب گیاهی استفاده می شوند. می تونید برگ هایش رو بجوشونید و به عنوان نرم کننده سینه استفاده کنید. این رو هم بدونید که طعم تند و زننده ای داره.


خواص دارویی و کاربرد:


در ازمک مانند سایر گیاهان خانواده شب بو اسانس سولفوره مشخص شده است علاوه بر این در تجزیه گیاه میروزین نیز گزارش شده است.

از دانه و برگ گیاه در طب گیاهی استفاده میشود. جوشانده دانه و برگ گیاه طعم تندی دارد و نرم کننده سینه می باشد. جوشانده دانه و برگ گیاه طعم تندی دارد و نرم کننده سینه می باشد. این گیاه اشتهاآور، تصفیه کننده خون، پاک کننده سینه از خلط و از بین برنده لکه های پوست صورت است و در درمان سریع زخمهای سطحی و درمان جای نیش حشرات مفید است. جوشانده ریشه گیاه در درمان برخی بیماریهای پوستی و ناتوانی سیستم ادراری کاربرد دارد. برگ گیاه ازمک حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده و دارای خاصیت ضد باکتری است. عصاره حاصل از برگهای گیاه ازمک در درمان ناراحتی های سیستم تنفسی مانند سرفه های سخت و دردناک کاربرد دارد و خاصیت ضد انگلی دارد.