گیاه دارویی اسلیخ  گیاهی است از خانواده ی شاه پسند و Verbenaceae، چند ساله، علفی، ساقه های آن خزنده و مقطع آن چهارگوش است. ساقه های هوایی گیاه در محل بندهاریشک  می زند که با تماس با خاک در آن مستقر شده و پایه ی جدیدی تولید می کند. این گیاه پوشیده از تار و کرک  سفید رنگ خاکستری است به طوری که گیاه، خاکستری رنگ به نظر میآید. برگهای آن متقابل  در ابعاد ۱/۵ – ۱×۳-۲ سانتیمتر است. گلهای آن کوچک و قرمز رنگ. میوه ی آن خیلی ریز و تخم مرغی به طول ۲-۱ میلیمتر است. این گیاه در مناطق مختلف آسیا در سرتاسر هند، مناطقی از چین، آفریقا و ایران انتشار دارد. در ایران در مناطق گیلان، سواحل ماسه ای غازیان، آستارا، جاهای مرطوب اطراف لاهیجان، گرگان، مازندران، دره ی چالوس، بابلسر و در خوزستان در هفت تپه و اطراف رودخانه ی کارون، شوش، اهواز، مناطق شرق بهبهان، بلوچستان، مکران،هودیان و تنگ سرخ دیده می شود.

نام های دیگری برای گیاه اسلیخ در طب سنتی اورده شده است از جمله :اسلیج – بلیحاء – لیبیه.

گیاه اسلیخ دارای طبیعت گرم و خشک است .

گیاه دارویی اسلیخ از لحاظ شیمیایی دارای موارد ۸ درصد تانن – ۹ درصد مواد چرب – یک ماده ی تلخ – یک استرمومی – پتاسیتوسترول – روتین – دوگلوکزید رنگی به نامهای نودی فلورین A و نودی فلورین B که تولید آگلیکون و گلوکوز می کند – قندهای آزاد از جمله لاکتوز، مالتوز، گلوکوز، فروکتوز، گسیلوز. می باشد .

خواص اسلیخ در طب سنتی

 1- آن را دم کنید و به جای چای بنوشید . تب بر ، باد شکن ، مدر و قاعده اور است برای  معالجه ی سوزاک  برونشیت و سایر بیماریهای تنفسی مفید است، کرم قلاب دار را دفع میکند، برای رفع بندآمدگی ادرار و تسکین درد مفاصل زانو نافع است.

۲- عصاره ی آن را برای رفع سوء هاضمه به کودکان بدهید. مؤثر خواهد بود.

اسلیخ گیاهی علفی، پایا و دارای ساقه‌های خزنده تقریباً چهارگوش است که در بندهای ساقه آن ریشه نابجایی که در تماس با زمین ایجاد می‌شود و در تکثیر آن دخالت دارد.

نام‌های دیگر آن: لیبیَه، اسلیج و بلیحاء می‌باشد.

خواص گیاه دارویی اسلیخ

۱. دمکرده این گیاه مقوی معده است.

۲. تقویت کننده نیروی جنسی است.

۳. از دمکرده آن جهت دفع کرم قلاب دار استفاده می‌شود.

۴. دمکرده این گیاه برای بیماری سوزاک مفید می‌باشد.

۵. برای معالجه برونشیت و تنگی‌نفس از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

۶. جهت رساندن جوش و کورک این گیاه را به صورت ضماد می‌گذارند.

۷. جهت رفع سوءهاضمه از دمکرده برگ‌های جوان این گیاه استفاده می‌شود.

۸. جهت تسکین درد مفاصل به صورت ضماد می‌گذارند.

* توجه: این گیاه با اسلیخ که نام دیگر آن شنگ می‌باشد فرق دارد.