اسکنبیل

از  گیاه دارویی اسکنبیل برای درمان زخم لثه استفاده کنید…

اسکنبیل چیست؟

یکی دیگر از گیاهان دارویی که امروز به معرفی ان می پردازیم گیاه دارویی اسکنبیل است .

اسکنبیل گیاهی است از خانواده  Polygonaceae، دارای گونه  مختلف می باشد. درختچه ای است به ارتفاع ۱/۵ متر با شاخه  باز، سفید و انشعابات فرعی باریک، برگ آن بلند است و خیلی زود می ریزد، اغلب در مدت سال این گیاه بدون برگ به نظر می رسد. میوه  آن تخم مرغی و به ابعاد ۱۷- ۱۲×۱۴- ۱۰ میلی متر است، سطح آن را ۸ – ۷ ردیف تارهای دو یا سه شاخه پوشانده اند، قاعده  تارها به هم پیوسته است و به صورت بال باریک به نظر میرسند. این درختچه در ایران در مناطق آذربایجان، اراضی شنی جنوب میامی بین شاهرود، سبزوار و سمنان و همچنین در سیستان و بلوچستان دیده

نام  دیگر این گیاه در طب سنتی عبارت است از:اسکنبول – بوتو – آرته – کازوکا – رسو – اعطافق – فک.

ریشه اسکنبیل چیست؟

ریشه درختچه اسکنبیل در شنزارمناطق خشک، تنها وسیله جاذب رطوبت بوده و یگانه ابزاراست که گیاه برای جستجو رطوبت و ترفیع نیاز آبی خودش، به آنها مجهز شده، افزون بر این بواسطه کمبود میزان رطوبت در شنزار و کند بودن جریان آب در خاک ، گیاه مجبور است بطور مداوم انشعابات ریشه  را جهت درسیاب به رطوبت کافی، به هر سو گسیل دارد. بنابراین فعالیت رشد سیستم ریشه در این درختچه ها بسیار فعال بوده و حجم وسیع از ریشه ها، اندام را در مقابل شرایط محیط سخت محافظت می کند. این فعالیت را حتی در نهال کوچک گیاهان شندوست می توان مشاهده کرد. در برخی بررسی انجام گرفته پیرامون تناسب اندام زیرزمینی(ریشه ها) به اندام هوائی ، نسبت به ده به یک را نیز نشان داده است. به کوتاه سخن، این حجم ریشه ، یگانه وسیله موثر برای زندگی گیاه در خاک است که رطوبت در طبقات عمیق تر وجود دارد. سیستم ریشه  علاوه بر نقش فیزیولوژیک برای گیاه (ترفیع نیاز آبی) ابزار نیز می باشد که گیاه را در مقابل بادهای سهمگین و طوفان شن حفاظت کند . به همین دلیل در برخی نقاط شاید بخش وسیع از خاک اطراف ریشه  اسکنبیل توسط باد، برداشته شده باشد. با این حال گیاه همچنان به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

خواص ریشه اسکنبیل

آن را خوب خرد کنید، بعد بجوشانید و آن را با کاتچو یا کات هندی مخلوط کرده و تواماً و مجددا جوشانده و اب آن را در دهان بگیرید و قرقره کنید. برای التیام لثه  زخم و شل مؤثر است.