اناریجه یا گیجای یکی از سبزی های معطر شمال کشور

استان گیلان میزبان بسیاری از گیاهان دارویی می باشد که اکثر آن ها حتی شناخته شده نیز نیستند . یکی از این گیاهان که متاسفانه کمتر کسی آن را می شناسد و حتی خواص نیز به سبب ناشناخته بودن کامل نیست  اناریجه است .

اناریجه گیاهی خودرو در استان گیلان و مازندران و گلستان می باشد ، این گیاه در گیلان به گیجای نیز شهرت دارد . اناریجه گیاهی خوشبو که برگ هایی شبیه جعفری دارد می باشد و روی سطح زمین گخش می شود . ساقه های آن دو به دو روبه روی یک دیگرند و طولی حداکثر برابر با ۳۰ سانتی متر دارد و برگ های بریده بریده و منظم روی ان قرار گرفته اند . این گیاه در قسمت زیرین به رنگ قهوه ای و هرچه به ساقه نزدیک می شوید به رنگ سبز در می آید .

این گیاه در اواخر زمستان شروع به رشد کرده و تا اواخر اردیبهشت می توان از آن استفاده کرد . این گیاه در اواخر تابستان شروع به گل دهی می کند و میوه دهی می کند . این گیاه از تیره کرفس و از خانواده چتریان می باشد .
این گیاه علاقه به رویش در دشت ها و اراضی باز و کنار رودخانه ها دارد . این گیاه هرچه رنگ سبز روشن تری داشته باشد ، تازه تر بوده و خوشبو تر است .

خواص :

خواصی که از اناریجه تاکنون دریافت کرده اند ، خواص ضد سرطانی این گیاه است . ترکیبات گوناگونی که در اناریجه وجود دارد موجب شده این گیاه بدن را مقابل مقابل سرطان ایمن می کند .

مضرات :

چون تحقیقات در مورد خواص و ترکیبات این گیاه کامل نیست ، بنابراین در مصرف آن دقت کنید . مصرف بی رویه این گیاه می تواند آسیب زننده باشد .

طرز مصرف :

اناریجه را می توان خشک کرد و در نوشیدنی ها ، ماست و غذا ها استفاده کرد . همچنین در استان های شمالی غذایی نیز با این گیاه تهیه می شود که بسیار لذیذ است .
همچنین می توانید آن را به صورت دمنوش یا جوشانده نیز میل کنید که به سبب عطر تندی که دارد می توانید عسل به آن اضافه کنید .