اوشه یا همان کاکوتی

کاکوتی که به نام های کهلیک اوتیاوشهکاکتوواشتو نیز نامیده می شود،دارای طبع گرم است.

موارداستفاده:

کاکوتی دارای خاصیت ضدعفونی کننده

– اشتهااور

– دافع اخلاط خونی

– زیاد کننده ی ادرار

– دافع انگل و افزایش دهنده شیرمادر می باشد.

همچنین ان رادرمواردی نظیر: دل درد- اسهال-یرقان- رماتیسم- ناراحتی طحال- مسمومیت- تقویت بینایی- تقویت کبد-تسکین درد سیاتیک- برنشیت- سیا سرفه- ناراحتی های روده- خونریزی بینی و ضدعفونی کردن مجاری تنفسی نیز مورد استفاده قرارمی دهند.

 مضرات:

۱-  زنان باردار باید در مصرف کاکوتی احتیاط نمایند. زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.

۲-  زیاده روی ومصرف بی رویه کاکوتی زیان اور می باشد.

  توضیح بیشتر در مورد گیاه کاکوتی

 نام علمی آن Ziziphora Tenuior  میباشد.

 گیاهی است از خانواده نعنا Ziziphore  به فرانسوی ((مشک طرامشیع)) در ایران ذکر شده کهZIzihora  cristata می باشد. در فرهنگ شلیمر برای گونه ای با نام علمی احتمالا از همان نام هندی گرفته شده است.

می باشد که دارای Z. clinopodioides گونه دیگری از این گیاه نیز که چند ساله است در ایران می روید ،نام علمی آن خواص متفاوتی از گونه اولی می باشد.

مشخصات

گیاهی است یکساله کوچک به بلندی ۱۲-۵ سانتی متر .برگها ی آن سبز تیره باریک نوک تیز . گلهای آن Z. Tenuior گونه ریز و بنفش رنگ است.

این کاکوتی در غرب تهران، منطقه کرج کنار رودخانه کرج ،جاجرود، در شمال ایران در منجیل، آذر بایجان در اطراف تبریز ،در مرکز در اصفهان، و در شرق در خراسان، دامغان، سمنان و در شیراز قم و همدان و سرانجام در بلوچستان در سرحد و زنجانک در تفتان می روید.

واریته هایی از این گونه نیز هستند که در اغلب مناطق ایران می رویند. از نظر ترکیبات شیمیایی در کاکوتی اسانس روغنی فرار وجود دارد.

خواص – کاربرد:

در هند ازتخم آن به عنوان تب بر استفاده می شود .گرد تخم خشک گیاه را با ماست یا دوغ مخلوط کرده برای قطع اسهال خونی می خورند. از برگهای گیاه به عنوان نرم کننده سینه و بادشکن می خورند و برای ازدیاد نیروی جنسی نیز مفید است.

گیاهی است چند ساله به بلندی ۴۰- ۱۰ سانتی متر پایین ساقه آن کمی چوبی است. Z. clinopodioides مشخصات گونه برگهای آن بعضی پوشیده از کرک و گلهای آن کوچک وپوشیده از کرک است . این گونه در ایران در دماوند ،کرج،میشو داغ و در اطراف تبریز،و تفرش و اراک،در کوه شاه زند و اشتران ،کوه لرستان و در بلوچستان به طور وحشی می روید نامهای محلی آن در بلو چستان ((پارچین ))و((پودنیا ))در چیت کانی می باشد.

  در هند جوشانده گیاه خشک را می خورند برای معالجه تیفوس و در گرمای زیاد از دم کرده برگهای گیاه به عنوان نوشابه خنک کننده می نوشد .

 گیاه کاکوتی مقوى معده، ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است.

 گیاه کاکوتی از خانواده نعناع است که براى خوش طعم کردن ماست و دوغ به کار برده می شود.

 گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.

 اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری های تنفسی به کار برده میشود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه نیز کار برد دارد.