خواص و فوائد داروئی بومادران (برنجاسف)

بومادران با نام برنجاسف نیز در برخی منابع از آن یاد می شود. نام لاتین بومادران Achillea millefolium است. این گیاه از تیره کاسنی و جزء آفتابی ها می باشد. بصورت خود رو و در باغ ها و صحاری می روید و بیست تا هشتاد سانتی متر ارتفاع داشته و شاخه های آن باریک و برگ های آن کوچک و گلهای آن در بعضی از گونه ها زرد و در بعضی سفید مایل به کبودی است. شاخه های گلدار این گیاه دارای آلکالوئیدی به نام آکی لیئن می باشد بعلاوه در گلهای این گیاه اسانس معطر و چند ماده دارویی دیگر موجود است. گیاهی است با طبیعت گرم و خشک، لطیف کننده بدن، مدر بول، بازکننده عادت ماهانه در زنها، دفع کننده شن کلیه و مجاری ادرار، گل های زرد رنگ آن کشنده آسکاریس و بعضی از انگل های دستگاه گوارش بوده و خوردن مقدار هشت گرم از پودر گل زرد آن همراه با عسل سبب مرگ و دفع آن ها می گردد.

نوشته اند که هنگام خوردن این دارو لازم است غذای بدون روغن بخورند تا اثر دارو بهتر ظاهر گردد. کسی که بولش بند آمده می تواند مقداری از جوشانده این دارو را بخورد و در مقداری از آب جوشانده نیم گرم دارو بنشیند تا گرفتگی بول باز گردد.
به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، بخور آن جهت مداوای زکام نافع است. مقدار خوراک آن به تنهایی تا پانزده گرم و چنانچه با داروهای دیگر باشد ده گرم است و معمولاً آنرا با بابونه و یا با افسطین میخورند.
کسی که ادرارش بند آمده اگر مقداری از جوشانده گل بومادران زرد رنگ را بخورد و در آبی که برگ بید مجنون در آن جوشانده باشند بنشیند (آب باید گرم باشد) ادرار او زودتر باز می گردد.

نام‌های دیگر آن: بلنجاسف، سویلا، علف جگن و بشنیز می‌باشد.

۱. طبع آن خیلی گرم و خشک است.

۲. جهت کم خونی و ضعف عمومی بدن ۳۰ گرم برنجاسف، ۵ گرم پوست لیموترش، ۳ گرم پوست درخت دارچین را با ۵/۱ لیتر الکل طبی ۴۰ درجه در یک شیشه ریخته و در آن‌را محکم بسته به مدت ۱۴ -۲۱ روز در آفتاب گرم تابستان بگذارید و هر روز شیشه را تکان دهید سپس صاف نموده هر بار بین ۵ – ۱۰ قطره با کمی شکر مخلوط کرده روزی ۳ بار بنوشند.

۳. جهت تشنج و اختلالات عصبی ۳۰ گرم جو را در ۲۰۰ سی‌سی آب جوشانده صاف نموده سپس با ۴ گرم پودر ریشه برنجاسف شب قبل از خواب بنوشند.

۴. جهت تسکین‌درد نقرس و رماتیسم۲۰ گرم برگ وگل‌برنجاسف را در وان حمام ریخته سپس بمدت۲۰ دقیقه درآب گرم آن استراحت‌کنند.

۵. جهت بیماری داءالرقص از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

۶. برای پوست‌های آلرژی زا و صدمه دیده از کرم برنجاسف می‌توان استفاده کرد.

۷. جهت درد مفاصل مانند شماره ۴ استفاده شود.

۸. مصرف زیاد برنجاسف ممکن است مسمومیت ایجاد کند.

۹. برای پیچ‌خوردگی و رگ به رگ شدن برگ برنجاسف را کوبیده به صورت ضماد در محل درد بگذارید و هر ۸ ساعت تعویض گردد و یا برگ برنجاسف را در سرکه خیسانده سپس در محل درد بگذارید.

۱۰. کرم و صابون برنجاسف از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

۱۱. جهت نرم و لطیف شدن پوست دست و صورت ۱۵ گرم گل و برگ برنجاسف را با ۱۵ گرم گل خطمی در یک لیتر آب خیسانده سپس ۱۵ دقیقه جوشانده صاف نموده دست و صورت را با این محلول بشویند.

۱۲. جهت سنگ مثانه ۲۰ گرم برنجاسف را در یک لیتر آب‌جوش ۱۵ دقیقه دم‌کرده هر ۴ ساعت یک لیوان به مدت ۳ روز بنوشند.

۱۳. برای تقویت دستگاه هاضمه و اشتها بعد از هر غذا یک فنجان از دمکرده برنجاسف به مدت ۷ روز بنوشند.

۱۴. جهت درمان اختلالات قاعدگی ۲ گرم برنجاسف را در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده یک هفته بعد از پاک شدن به مدت ۱۰ روز، روزی ۳ فنجان بنوشند.

۱۵. کسانی‌ که بیش از حد عرق می‌کنند از دمکرده برنجاسف استفاده نمایند.

۱۶. برای رفع خستگی و افسردگی از دمکرده برنجاسف استفاده شود.

۱۷. جهت درمان گلودرد ۱۵ گرم برنجاسف را در یک لیتر آب دم‌کرده بنوشند و با جوشانده آن غرغره کنند.

۱۸. جهت شستشوی زخم و جراحت ۳۰ گرم تخم برنجاسف را در یک لیتر آب سرد ریخته سپس حرارت دهید تا به جوش آید ۲۰ دقیقه دم‌کرده صاف نموده یک قاشق مرباخوری نمک به آن اضافه کرده صبح و شب کمپرس کنید.

۱۹. برای دفع کرم ۳۰ گرم برنجاسف را در یک لیتر آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده سپس صبح و ظهر و شب قبل از غذا یک فنجان بنوشید.

۲۰. جهت بازشدن قاعدگی ۱۰۰ گرم برنجاسف را در ۴ لیتر آب جوشانده سپس در آب بنشینند.

۲۱. جهت دفع سنگ کلیه ۲۰ گرم برنجاسف را در یک لیتر آب‌جوش دم‌کرده هر ۴ ساعت یک لیوان به مدت ۳ روز بنوشند.

۲۲. جهت سردرد ضماد برنجاسف را روی سر بگذارید.

۲۳. جهت تسکین‌ آسم۲ گرم برنجاسف را در۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش۱۰ دقیقه دم‌کرده صاف‌نموده بنوشند و از برگ آن مانندسیگار دود‌کنند.

۲۴. برای تقویت قوای فکری ضماد برنجاسف را بر سر بگذارند.

۲۵. برای کشتن اقسام کرم‌های معده ۲۰ گرم گل زرد برنجاسف را آسیاب نموده با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط نموده روزی ۲ قاشق مرباخوری میل کنند.

۲۶. جهت درمان صرع ۲۰ گرم گرد ریشه برنجاسف را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط نموده روزی ۳ قاشق مرباخوری میل کنند.

۲۷. جهت تسکین درد و ناراحتی‌های قاعدگی ۱۵ گرم برنجاسف، ۱۵ گرم کیسه کشیش را در یک لیتر آب ۲۰ دقیقه دم‌کرده ۳ روز مانده به شروع قاعدگی روزی ۳ فنجان بنوشند.

۲۸. جهت از بین بردن گرگرفتگی و کم شدن عرق شبانه در دوران یائسگی ۵ گرم مریم گلی، ۵ گرم برنجاسف را در ۵۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۰ دقیقه دم‌کرده روزی ۳ فنجان بنوشند.

۲۹. جهت التهاب مهبل (واژن) با جوشانده این گیاه بشوئید.

۳۰. دمکرده برنجاسف ضد اسهال می‌باشد.

۳۱. کسانی که شاش بند شده‌اند ۱۰ گرم برنجاسف را در ۵۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۰ دقیقه دم‌کرده در ۴ نوبت در طی روز بنوشند. سپس ۱۰۰ گرم برنجاسف را در ۴ لیتر آب جوشانده در آن بنشینند و ضماد آن را زیر شکم بگذارند.

۳۲. هنگام خوردن برنجاسف از غذاهای بدون چربی استفاده شود.

۳۳. جهت رفع درد سینه ضماد آن را بر روی سینه بگذارید.

۳۴. جهت رفع زکام با دمکرده برنجاسف استنشاق کنید.

۳۵. جهت خشک‌‌کردن زخم و جراحت گرد خشک‌شده این گیاه را بپاشید.

۳۶. برنجاسف برای کلیه مضر است با انیسون خورده شود.