خواص کلم بروکلی – ۱۳ خاصیت کلم بروکلی برای سلامتی

کلم بروکلی دارای خواص آنتی اکسیدان قوی است و از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند، در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر (فراموشی دوران پیری)، بیماری های قلبی، آرتریت (التهاب مفاصل) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد. مقاله «خواص کلم بروکلی ۱۳ خاصیت کلم بروکلی برای سلامتی» با بررسی مشهورترین فواید درمانی کلم بروکلی یعنی «خواص کلم بروکلی برای لاغری» و «خواص کلم بروکلی برای پوست» آغاز شده و با بیان فواید این سبزی خوشمزه برای دستگاه قلب و عروق، دستگاه گوارش، استخوان ها و … پیگیری می شود. در پایان نیز برخی از عوراض احتمالی کلم بروکلی آورده شده است.

خواص کلم بروکلی برای سلامتی

کلم بروکلی و لاغری – خواص کلم بروکلی برای لاغری

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی، ۹۰ گرم آب وجود دارد و از سوی دیگر در یک فنجان کلم بروکلی پخته شده حدود ۵ گرم فیبر وجود دارد. مقدار بالای آب موجود در کلم بروکلی باعث پایین بودن میزان کالری آن شده است به گونه ای که یک فنجان کلم بروکلی خام دارای ۳۰ کالری انرژی و یک فنجان بروکلی پخته شده ۵۴ کالری انرژی دارد.

فیبر موجود در کلم بروکلی نیز به کاهش وزن کمک می کند زیرا با جذب آب حجم آن افزایش می یابد و باعث ایجاد احساس سیری می شود و با کاهش سرعت فرآیند گوارش سیری طولانی مدت را برای شما به ارمغان می آورد. نتایج یک بررسی که در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید نشان می دهد که فیبر خوراکی ترشح هورمون «گرلین» ،که باعث ایجاد احساس گرسنگی در انسان می شود، را به تاخیر می اندازد.

بنابراین اگر که به دنبال کاهش وزن هستید می توانید حساب ویژه ای بر روی کلم بروکلی باز کنید زیرا با میزان کالری محدود گرسنگی شما را رفع کرده و باعث سیری طولانی مدتتان می شود.

خواص کل بروکلی برای پوست – ضد پیری

خوردن قسمت گل کلم بروکلی، یک راه سالم و معمول برای داشتن پوستی بهتر است. ویتامین‌های موجود در آن باعث می‌شوند که پوست، جوانتر بنظر برسد که احتمالا باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. همچنین مانع تشکیل چین و چروک می‌شود. چین و چروک‌ها نشانه‌ی بدی هستند که سن افراد را بالا می‌برند و هنگامیکه بیش از حد مشخص باشند، بسیار زشت بنظر می‌رسند.

کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C تولید کلاژن پوست را افزایش داده و موجب حفظ سلامت پوست می شود. ویتامین C همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. رادیکال های آزاد به پوست آسیب رسانده و با تسریع فرآیند پیری پوست باعث بروز پیری زودرس در انسان می شوند. ویتامین C با از بین بردن رادیکال های آزاد مانع از پیری پوست می شود و خطوط ریز و باریک، چین و چروک و تغییر رنگ پوست را کاهش می دهد. کلم بروکلی همچنین حاوی بتاکاروتن، ویتامین E و ویتامین B کمپلکس است که به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می کنند.

خواص کلم بروکلی برای پوست – ضد آفتاب طبیعی

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی برای پوست محافظت در مقابل اشعه ماورا بنفش (UV) است. این خاصیت کلم بروکلی ممکن است به دلیل وجود ترکیبی شیمیایی به نام سولفورافان باشد که قرمزی و التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را کاهش می دهد. تاثیرگذاری کلم بروکلی در محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش بیشتر از کرم های ضد آفتاب است زیرا کرم های ضد آفتاب اشعه ماورا بنفش را جذب کرده و از نفوذ آن به پوست جلوگیری می کنند اما عصاره کلم بروکلی زمانی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد، مستقیما جذب سلول های پوستی شده با تولید مجموعه ای از آنزیم های محافظ، از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش دفاع می کند.

مبارزه با سرطان های معده و سینه با کلم بروکلی

بررسی ها نشان داده است که یکی از مهمترین خواص کلم بروکلی متوقف نمودن آنزیم های سرطانی است. کلم بروکلی به دلیل برخورداری از ترکیبی به نام سولفورافان (که حاوی گوگرد می باشد)، قدرت مبارزه با سرطان ها را دارد. سولفورافان می تواند آنزیم داستیلاز هیستون را که در پیشرفت سلول های سرطانی نقش دارد، مهار کند. سولفورافان، باکتری هلیکوباکتر را که سبب ایجاد زخم معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود از بین می برد.

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان می باشد به گونه ای که کلم بروکلی بیشترین توجهات را در زمینه پیشگیری از این سرطان مرگبار به خود جلب کرده است. تحقیقات نشان می‌دهند که کلم بروکلی از رشد تومور جلوگیری کرده و مانع از گسترش سرطان در سایر نقاط بدن می‌شود؛ این خاصیت کلم بروکلی ناشی از وجود فولات در آن است. اگرچه مکانیسم محافظت از بدن در برابر سرطان هنوز شناخته شده نیست اما محققان بر این باورند که اثر حفاظتی فولات به خاطر نقش آن در تولید DNA و RNA و جلوگیری از تکثیر ناخواسته است. هنوز مشخص نشده که فولات موجود در مکمل‌ها می‌تواند همین مزیت را برای بدن داشته باشد.

اگر می‌خواهید با بروکلی ضد سرطان شوید و ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهید، باید روزی نصف فنجان بروکلی میل کنید. این مقدار بروکلی فقط ۲۲ کالری انرژی دارد اما خواص بسیار ارزشمندی به بدن می‌رساند. همچنین مصرف بروکلی می‌تواند میزان آنتی‌اکسیدان‌های بتاکاروتن و لوتئین را در خون افزایش دهد و به این ترتیب احتمال اکسیداسیون سلول‌های سالم و همچنین سرطانی شدن‌شان کاهش می‌یابد.

کلم بروکلی و مقابله با آرتروز

بروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در بروکلی با مسدود کردن ترشح آنزیم‌هایی که سبب تخریب مفاصل می‌شود، از مفاصل شما حفاظت می‌کند، به همین دلیل به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می‌شود کلم بروکلی را حتما در برنامه غذایی‌شان داشته باشند.

در مطالعه ای که توسط پژوهشگران انگلیسی در رابطه با تاثیر مصرف کلم بروکلی بر آرتروز صورت گرفت، ۲۰ داوطلب مبتلا به آرتروز که برای عمل زانو در نظر گرفته شده بودند، قبل از عمل جراحی به مدت دو هفته از رژیمی استفاده کردند که در آن مصرف روزانه ۱۰۰ گرم بروکلی توصیه شده بود. پس از دو هفته نتایج شگفت‌انگیز بود، چرا که درصد قابل توجهی از بیماری بهبود یافته بودند. این محققان به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه می کنند از رژیمی که در آن مقدار بالایی کلم بروکلی گنجانده شده باشد، استفاده کنند و درصورتی که با طعم آن مشکل دارند، مصرف روزی ۱۰۰ گرم نیز کفایت می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای سلامت چشم

شاید شنیده و خوانده‌اید که هویج برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می‌شود اما این بار می‌توانید برای حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هویج از خواص کلم بروکلی هم استفاده کنید. بروکلی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند.

کلم بروکلی سرشار از ریبوفلاوین است که به نام ویتامین B شناخته می شود که عملکرد آن موجب هماهنگی چشم ها نسبت به تغییرات نور است. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شود. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تواند از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت آن را متوقف کند. از طرفی این سبزی مفید حاوی لوتئین و زیگزانتین است که نقش مهمی در سلامت بینایی دارد. این ترکیبات خطر پیشرفت بیماری های مرتبط با ماکولای چشمی مانند استحاله ماکولا یا مشکلات عنبیه را کاهش می دهد.

در روزهای آلوده کلم بروکلی بخورید

مصرف نوشیدنی حاوی جوانه‌های کلم بروکلی بدن را در برابر سموم موجود در هوا حفظ می‌کند. سولفورافان موجود در کلم بروکلی می‌تواند بدن را در برابر مواد سرطان‌زای موجود در هوای آلوده محافظت نماید. مصرف منظم نصف لیوان نوشیدنی که حاوی عصاره آب آناناس، لیمو و پودر جوانه کلم بروکلی باشد، می‌تواند بدن را در برابر سطوح بالای بنزن که ماده ای سرطان‌ زاست و به مقادیر بالایی در هوای آلوده وجود دارد، محافظت نماید. بررسی های نشان می دهد افرادی که از نوشیدنی حاوی جوانه کلم بروکلی استفاده می‌کنند در حدود ۶۱ درصد بنزن و ۲۳ درصد آکرولین (موجود در هوای آلوده استنشاقی) را از بدن دفع می‌کنند و همین امر نشان از اثرات مفید این نوشیدنی بر بدن می‌باشد.

با وجود این که کلم بروکلی را به صورت نوشیدنی در مقابل با آلودگی‌ هوا مؤثر دانسته‌اند، اما مصرف منظم کلم بروکلی به صورت خام یا پخته می‌تواند در کنترل عوامل خطرساز بروز بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی مؤثر باشد؛ از آنجایی که آلودگی هوا به عنوان یک عامل خطرساز در بروز بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن مطرح می‌باشد، بنابراین مصرف منظم کلم بروکلی می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد. استفاده از کلم بروکلی در تهیه سالاد، به صورت خام در کنار غذا، در تهیه انواع سوپ‌ها و یا دورچین‌ انواع خوراکی‌ها روش های مرسوم برای گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی می باشد. توصیه می‌شود در روزهایی که آلودگی‌ هوا بالاست مقدار بیشتری از این سبزی را مصرف کنید.

 

کلم بروکلی و کاهش کلسترول خون

اگر به تازگی متوجه شده‌اید که کلسترول خون‌تان بالاست متخصصان به شما توصیه می‌کنند کلم بروکلی را به رژیم غذایی‌تان راه دهید. این کلم در ترکیباتش موادی دارد که به پایین آمدن کلسترول خون کمک می‌کند. در واقع فیبر موجود در سبزیجات با کلسترول خون ترکیب می‌شود. این ترکیب شدن سبب می‌شود کلسترول راحت‌تر دفع شده و درنتیجه سطح کلسترول بدن پایین می‌آید.

حفظ سلامت قلب و عروق با کلم بروکلی

و اما خواص کلم بروکلی برای قلب. کلم بروکلی به مهم‌ترین عضو بدن یعنی قلب هم سود می‌رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند. سولفورافان موجود درکلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از تخریب و صدمه به رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند.

محققان کالج سلطنتی لندن در بررسی ‌های خود متوجه شده اند که سولفورافان موجود در کلم بروکلی مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را برای حفاظت از سرخرگ ها تقویت می ‌کند. به گفته پژوهشگران، سولفورافان در سایر سبزیجات برگ پهن و سبز رنگ نیز یافت می‌شود، اما مقدار آن در کلم بروکلی زیاد است. این ماده از تشکیل پلاک و مسدود شدن رگ های خونی و در نتیجه بروز حمله قلبی جلوگیری می‌ کند. به اعتقاد پژوهشگران، سولفورافان می تواند نوعی پروتئین محافظ را که در بخش ‌هایی از سرخرگ های مستعد تشکیل پلاک، غیر فعال است، فعال کند و از این طریق از بروز سکته قلبی جلوگیری می ‌کند.

ویتامین‌های گروه B هم که در کلم بروکلی پیدا می‌شوند به تنظیم و کاهش هموسیستئین کمک می‌کنند. محققان دانشگاه هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می‌شود و مقدار زیاد آن می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. بنابراین افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند باید کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

کلم بروکلی و پیشگیری از سرماخوردگی

قدرت سیستم ایمنی بدن با افزایش سن کمتر می‌شود اما ترکیبات گوگردی بروکلی خواص احیاکنندگی دارد. نتایج پژوهش‌های انجام شده در ایالات متحده نشان می‌دهد که ترکیبات گوگردی بروکلی روی ژن‌ها و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در سلول‌های سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید زمستان امسال را بدون سرماخوردگی بگذرانید حتما بروکلی را وارد برنامه غذایی‌تان بکنید.

بروکلی را بهتر است به‌صورت خام و در سالاد میل کنید. اگر دستگاه گوارش‌تان بیماری دارد و نمی‌توانید گیاهان را به‌صورت خام مصرف کنید بهترین روش پخت برای این سبزی بخارپز است. بروکلی انتخاب کنید هیچ زردی و تیرگی در قسمت بالای آن نباشد و رنگش کاملا سبز باشد.

نقش کلم بروکلی در حفظ و بهبود استحکام استخوان ها

فقر ویتامین K در بدن، خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. کلم بروکلی حاوی ویتامین K است که برای استحکام استخوان ها ضروری می باشد. یک فنجان کلم بروکلی خرد شده حاوی ۹۲ میکروگرم ویتامین K می باشد که بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. مصرف مقدار کافی ویتامین K روزانه، موجب بهبود سلامتی استخوان ها می شود که این مسئله ناشی از جذب کلسیم بیشتر و کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار است. به علاوه یک فنجان از این سبزی حاوی ۴۳ میلی گرم کلسیم است. بنابراین یکی از مهمترین خواص کلم بروکلی، حفظ سلامتی استخوان ها می باشد.

کلم بروکلی به ویژه برای خانم های در آستانه دوران یائسگی مفید است زیرا کاهش استروژن خون می تواند زمینه ساز تحلیل استخوانی باشد. همچنین افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند می توانند حساب ویژه ای روی کلم بروکلی باز کنند. نکته ای که باید در مورد مصرف کلم بروکلی به خاطر داشت این است که شکل خام آن ارجحیت دارد زیرا گرما و بخار آب بسیاری از ترکیبات ضد سرطانی آن را از بین می برد.

حفظ سلامت دستگاه گوارش، یکی از خواص کلم بروکلی

فیبر در سالم نگه داشتن باکتری‌های روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذایی می‌شود. از این رو، خوردن غذاهایی که دارای فیبر طبیعی هستند می‌تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد و موجب ‌شود سیستم گوارشی سلامت کافی را داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کاهش یابد. بروکلی هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن فیبر بالا به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، سولفورافان بروکلی سبب می‌شود باکتری معروف هیلکوباکتر پیلوری که در معده وجود دارد بیش از حد رشد و تکثیر پیدا نکند یا به دیوار معده نچسبد؛ این خاصیت بیشتر در جوانه‌های بروکلی دیده می‌شود.

سم‌زدایی بدن با کلم بروکلی

یکی از خواص کلم بروکلی سم زدایی بدن است. اگر در فکر از بین بردن سموم و مواد زائد بدن‌تان هستید، نیم‌نگاهی هم به کلم بروکلی داشته باشید. در این کلم پرخاصیت ترکیبات مفیدی وجود دارد که پله‌پله مراحل سم‌زدایی بدن را انجام می‌دهد؛ طبق آخرین پژوهش‌ها سه نوع ریزمغذی گلوکوزینولات که در ترکیبات خاص بروکلی وجود دارد، دلیل خاصیت سم زدایی شگفت‌انگیز کلم بروکلی هستند. این ریزمغذی‌ها در تمام فرآیند سم‌زدایی بدن شامل فعالسازی، خنثی‌سازی و حذف آلاینده‌های ناخواسته، نقش پشتیبانی را به عهده دارند. تحقیقات نشان می دهد که بخش‌های جوان کلم بروکلی از خاصیت سم زدایی بیشتری برخوردار هستند.

کلم بروکلی خام بهتر است یا پخته؟

روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می‌کنید در جذب ریزمغذی‌های کلم بروکلی نقش دارد. کلم بروکلی خام همه ریزمغذی‌های ضروری را دارد، از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزار‌دهنده نمی‌شوید، بهتر است کلم بروکلی را خام مصرف کنید. افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی مدت نپزند و به صورت خام یا نیم‌پز مصرف کنند زیرا پختن کلم بروکلی، سبب نابودی آنزیم‌های ضدسرطانی آن می‌شود. البته بخارپز کردن بروکلی به مدت ۲۰ دقیقه، قرار دادن کلم بروکلی در مایکروویو به مدت ۳ دقیقه و تفت دادن آن به مدت ۵ دقیقه تاثیر قابل توجهی بر خاصیت‌های آن برجای نمی‌گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی‌کند.

عوارض احتمالی کلم بروکلی

به‌طور کلی مصرف کلم بروکلی برای افراد مختلف ضرری ندارد و هیچ نوع تهدید جدی یا اثر جانبی مخربی ایجاد نمی‌کند. اما مهم‌ترین مشکلی که ممکن است با مصرف مقدار زیادی بروکلی پیش بیاید، التهاب روده یا افزایش گاز روده است که به دلیل مقادیر فراوان فیبر موجود در بروکلی ایجاد می‌شود. البته این خاصیتی است که در همه انواع کلم‌ها دیده می‌شود اما خواص مفید آن به‌قدری غالب است که می‌ارزد بروکلی را به‌طور متعادل در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

علاوه بر این بهتر است افرادی که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی پرهیز کنند چون کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌شود که این موضوع می‌تواند در مورد بیمارانی که باید خون رقیق داشته باشد خطرآفرین باشد یا تاثیر داروها را مختل کند. از این رو به افرادی که داروهای رقیق‌کننده غلطت خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از خوردن کلم بروکلی پرهیز کنند.