آشنایی با خواص درمانی بلوط

بلوط میوه‌ای پرطرف‌دار و خوشمزه است که قسمت‌های مختلف میوه و گیاه اصلی آن خواص درمانی فوق‌العاده مفیدی برای بدن دارند.

بلوط نام نوعی درخت و همچنین میوه آن است که دارای پوستی سخت می‌باشد. درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال (گاهی حتی تا ۲۰۰۰ سال دارد) در ایران بیشتر در دردامنه رشته کوه زاگرس وجود دارد. استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی نظیرترین جنگل‌های جهان می‌باشند.دشت برم، بزرگترین دشت بلوط ایران در کازرون و در غرب استان فارس قرار گرفته است. چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست و ذغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل بریدن بی رویهٔ این درختان می‌باشد که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.(میوه بلوط اروپایی بشکل کره‌ای با قطرتقریبی ۲٫۵ سانتیمتر و میوه بلوط در حاشیه‌های زاگرس جنوبی ایران به اندازه تقریبی یک فشنگ اسلحه ژ-۳ می‌باشند)

درخت بلوط عمر طولانی دارد و دارای پوست خاکستری و تاج گرد و عریض است.

به گفته متخصصان طب گیاهی، تانن‌ها، اسید پیروگالیک، کاتشین و کورستین از عمده ترین مواد موثر در این گیاه هستند و بلوط یکی از غنی‌ترین گیاهان دارویی از نظر میزان ذخیره تانن محسوب می‌شود.

خواص پزشکی بلوط :

برگ درخت بلوط تازه برای ترمیم و بهبود جراحات و زخم‌ها مفید است و از پیشرفت و وسعت جراحت و زخم جلوگیری می‌کند. بلوط به دلیل وجود تانن زیاد، قابض بوده و خاصیت ضد اسهال دارد. تانن مایعات اطراف را به خود جذب می‌کند و در اسهال‌های آبکی حاد، دفعات اسهال را کاهش می‌دهد.

همچنین بلوط به علت دارا بودن ترکیبات فلاوونوئیدی خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد و این تاثیر را در مخاط روده و پوست نشان می‌دهد. بعلاوه این گیاه ترشحات اضافی بافت را به خود گرفته و در عین حال حساسیت و تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهد. با توجه به خواص فوق این گیاه در درمان اگزما، اسهال، بواسیر، التهاب مقعد، کورک، التهاب لبه پلک و التهاب واژن بسیار موثر است.