خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

مشخصات گیاه شناسی بولاغ اوتی :

از تیره شب بو

قسمت مورد مصرف بولاغ اوتی :

برگ، دانه، گل

گیاهی است علفی و پایا دارای ساقه راست که روی آن شاخه هایی است.

بیشتر ساقه آن چهار گوش است و ریشه نابجا از آن خارج می شود. برگ هایش متناوب و دارای بریدگی زیاد، گرد یا بیضی می باشد.

نام های دیگر بولاغ اوتی :

شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون، به نام آب تره خوراکی، علف چشمه هم معروف است.

در بعضی کشورها جزو گیاهان محافظت شده می باشد و چیدن ساقه زیرزمینی و برگ ها و گل آن در مناطق محدودی ممکن می باشد. انواعی که گل زرد با آبی رنگ دارند هم در کنار آب ها و جاهای مرطوب می رویدکه خواص نوع گل سفید را ندارند.خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی :

این گیاه محتوی مقدار زیادی ویتامین های A، C، E ، ب کمپلکس و املاح معدنی مانند ید، آهن، پتاس، سدیم و برخی آنزیم های گوارشی است.

برگ های تازه این گیاه را جمع آوری می کنند و باید دقت کرد که ریشه اش کنده نشود. ضمنا سرشاخه های آن را قبل از گل کردن می چینند و در سایه می خشکانند و در ضمنه خشک کردن بوی تندی تولید می کند که در فضای محل می پیچد.

برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی و افزایش اشتها ۲ قاشق غذاخوری خشک آن را در یک فنجان آب جوش دم کرده مصرف کنید و یا عصاره تازه ۵ بار رقیق شده ی آن هم برای همین منظور مصرف می شود.

بولاغ اوتی را به عنوان پایین آورنده ی قند خون، ضد اسکوربوت قوی، ترمیم کننده ی املاح بدن، مدر، آرام کننده دردهای عصبی، اشتها آور، بر طرف کننده عوارض پوستی توصیه نموده اند.

موارد استفاده بولاغ اوتی در پزشکی سنتی ایران :

کاهش قند خون، محلل، ضد خونریزی، مدر بول و حیض، دفع سنگ کلیه، ضد تب، تصفیه کننده خون، رفع بیماری های ریه و سل و به جهت جلوگیری کننده از حاملگی استفاده می نمایند.

در مصرف خانگی از برگ هایش برای تهیه سالاد تند بهاره و معطر کردن طعم سس ها و سوپ ها و تزیین غذا وهمچنین از عرق این گیاه استفاده می شود.