پاپیتال – گیاه تصفیه کننده هوا

پاپیتال، که در ایران به نام عشقه هم شناخته میشود، یک گیاه پوششی و همیشه سبزی است. زیستگاه اولیه آن اروپا، آسیا و شمال آفریقا بوده است. پاپیتال دارای ساقه های دائمی چوبی و بالا رونده چسبنده میباشد و به شکل وحشی روی صخره ها، در جنگل ها و روی دیوارها می روید. پاپیتال سایه دوست است و برای پوشش دیوارها و فنسها ایده آل میباشد و در فضای سبز شهری بسیار استفاده میشود.

برگهای پاپیتال مصرف دارویی دارد که آن را با دست چیده و در مقابل آفتاب در جایی که هوا جریان دارد خشک می کنند. لازم به ذکر است که این گیاه تا حدی سمی است.

این گیاه پوششی که اغلب آن را به عنوان گیاه تزیینی می کارند تا هنگامیکه در کنار یک مانع عمودی قرار نگیرد بالا نمیرود. اگر مانع عمودی یک درخت باشد بهتر است از بالاروی پاپیتال جلوگیری نمود زیرا تجمع آن روی تنه درخت سبب خشک شدن درخت میگردد.

این گیاه در ابتدا دارای رشد کندی می‌باشد، اما با قدرت گرفتن ریشه و ساقه ها، رشد آن سریعتر میشود. گونه‌های ابلق این گیاه، به نسبت گونه‌ سبز، رشد کمتری دارند. گلدهی در پاپیتال در گیاه‌های مسن تر از پنج سال و در اواسط پاییز صورت می‌گیرد. لازم به یاد آوری است که میوهای این گیاه سمی میباشند.

برخی‌ از گونه‌های این گیاه دارای برگهای مثلثی به رنگ نقرهای، سبز مایل به خاکستری با یک حاشیه سفید باریک میباشد و نسبت به کاهش دما بسیار مقاوم است.

شرایط نگهداری

محیطی نیمه سایه یا سایه بر روی دیوارهای شمالی و شرقی مناسب است. دیواره های جنوبی آفتابگیر برای این گیاه بسیار گرم است. انواع پاپیتال که دارای برگ سبز هستند قادر به تحمل محیط های سایه شدید میباشند، در حالی که انواع ابلق آن طالب نور بیشتری هستند و در نور آفتاب رنگ زیباتری دارند.

انواع مختلف خاکها را به شرط آن که زهکش خوبی داشته باشند تحمل میکنند اما در خاکهای غنی و آلی سریعتر ریشه دوانی مینمایند.

اگر به خوبی استقرار یافته باشد میتواند شرایط کم باران و درجه حرارت بالا را برای مدتی تحمل کند اما اگر آبیاری عمیق صورت گیرد رشد گیاه بهتر و انبوه تر خواهد بود. بهتر است فواصل آبیاری طوری تنظیم شود که خاک رطوبت متعادلی داشته باشد. خشکی بیش از حد باعث کندی رشد و آبیاری زیاد سبب زردی برگها و ریزش آنها میگردد.

تکثیر

بهترین روش تکثیر این گیاه قلمه گیری است و بهترین زمان قلمه گیری از اواخر مرداد تا اواخر مهر میباشد. قلمه های تهیه شده را باید در مخلوط پیت و ماسه در مکان گرم و سایه قرار داد تا ریشه دهند (بین 4 تا 6 هفته) سپس آنها را جابجا نمود. بهترین زمان انتقال آنها به زمین اصلی از پاییز تا بهار است. عملیات هرس آنها را میتوان در بهار و تابستان انجام داد.

پاپیتال و نقش سلامتی‌ آن

شاخ و برگ های متراکم و به هم فشرده این گیاه در جذب فرمالدئید نقش موثری دارند. فرمالدئید، یکی از رایج ترین آلوده کننده های داخلی خانه است که از رنگ های ترکیبی یا رزین های کفپوش ها متصاعد می شود. ناسا این گیاه را به عنوان بهترین گیاه جهت فیلتر کردن فرمالدئید معرفی‌ کرده است. با توجه به اینکه گونه هایی از این گیاه را میتوان به سادگی و با مراقبت اندک در منزل نگاه داری کرد، پیشنهاد می‌کنیم که آن را به لیست خرید خود اضافه کنید.

ناسا این گیاه را به عنوان بهترین گیاه جهت فیلتر کردن فرمالدئید معرفی‌ کرده است.

وجود این گیاه در اتاق میتواند به عنوان یک عامل ضد آلرژی تلقی شود. چرا که پس از ۶ ساعت از آوردن این گیاه به یک اتاق آلوده، حدود ۶۰ درصد از قارچها و آلودگیهای هوازی و معلق در هوا را جذب کرده که موجب میشود افرادی که به آلرژیهای تنفسی دچار هستند در اتاقهایی که این گیاه در آن حضور دارد بهتر زندگی کنند.

این گیاه فعالیت کیسه صفرا و کبد را تحریک می کند.