پتوس گیاهی زینت بخش و تصفیه کننده هوا+عکس

پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است و برگ هایی قلبی شکل دارد، بسیاری از گونه های این گیاه حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند.

پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است. و برگ هایی قلبی شکل دارد،  بسیاری ازگونه های این گیاه حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند.

پوتوس از خانواده گل‌شیپوریان است، این گیاه را در گلخانه‌های گرم نگهداری و تکثیر می‌کنند، ارزش تزئینی آن مرهون رنگ‌های ابلق مرکب زرد تند و سفید مایل به کرم است. پوتوس را در هر مکانی می شود نگهداری کرد.

این گیاه بر اساس نوع برگ هایش به دو دسته تقسیم می شود، پتوس برگ معمولی و پتوس برگ ابلق.

نام علمی آن Scindapsus aureus Syn Epipremunmreum aureum است.

این گیاه زیبا توانایی این را دارد که اتاق شما در خانه یا محل کار را تبدیل به یک جنگل کوچک کند. برگ های قلبی شکل سبز تیره یا ابلق پوتوس روی شاخه هایی می رویند که بسیار سریع رشد می کنند و خاصیت بالا رونده دارند.

پوتوس به راحتی تکثیر می شود و ارزان قیمت است، اغلب این گیاه را به خاطر شباهت های زیاد با گیاه سینداپسوس اشتباه میگیرند. ولی باید دانست که گیاه سینداپسوس دارای یک تخمک در هر تخمدان ولی گیاه پوتوس دارای چند تخمک در هر تخمدان میباشد.

بسیاری از انواع آن بالا رونده بوده و تا سقف اتاق -ها بالا میروند تا ارتفاع 5 متر – دارای ریشه های هوایی در اطراف گره ها – در نوع ابلق برگهای جوان تخم مرغی شکل با نوک تیز و به طول 10 سانتیمتر به رنگ سبز براق با لکه های زرد _ زرد تند و سفید کرمی ولی برگهای مسن قلبی شکل به طول 30 سانتیمتر – سریع الرشد و کم توقع است.

نیازهای محیطی گیاه پوتوس:

به نور متوسطی احتایج دارد و مقاوم به سایه است ، در نور کم لکه های زرد رنگ کمتر می شود و  دمای  حدود 24-16 درجه سانتی گراد برای این گناه مناسب است.

گیاه پوتوس رطوبت کم محیط را تحمل می کند.

آبیاری: تابستان هر 5-4 روز 1 بار ، زمستان هر 8-7 روز 1 بار ، سطح خاک بین 2 آبیاری باید خشک شود

غبارپاشی: تابستان 3-2 بار در هفته ، زمستان 2 بار در هفته با آب ولرم خاک: خاک باغچه + خاکبرگ + ماس

کوددهی: 3 گرم در لیتر کود محلول در آب و یا کود مایع هر 2 هفته 1 بار از فروردین تا آبان ماه. این گیاه نیم سایه را ترجیح می دهد، اما گونه های ابلق آن، رنگ خود را در سایه از دست می دهند، نور مستقیم آفتاب برای پوتوس مناسب نیست.

این گیاه در تابستان هفته ای سه بار و در زمستان هفته ای دوبار به میزان کمی آب نیاز دارد، رنگ پریدگی برگها که در اثر نور زیاد است.

خاک مناسب پوتوس خاک سبک است و تکثیر آن از طریق ریشه دار کردن قلمه های ساقه که دارای حداقل یک جفت برگ باشند انجام می شود.

ریزه‏ کاریهای پرورش پوتوس:

پوتوس احتیاج به قیم دارد. برای اینکه گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید. یکی از روشهای معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیم‌های خزه‏‌دار است.

تربیت پوتوس برای آویز:

در صورتی که از این گیاه به صورت آویز استفاده کنید نیاز به قیم ندارد. برای اینکه گلدان پوتوس پرشاخ و برگ باشد تعدادی ازساقه‏‌های کشیده آن را به روش قلمه تکثیر نموده و قلمه‏‌های ریشه‏‌دار را درکنار بوته مادری بکارید.

روش قلمه زدن و ازدیاد پوتوس:

از طریق ریشه دار کردن قلمه های سرشاخه و ساقه به طول Cm۱۰ در آب و یا پیت ماس مرطوب در دمای C ۲۴ - ۲۱ می توانید این گیاه را در در چند جای خانه یا محیط کار خود پرورش دهید.

این گیاه بالا رونده و زیبا، یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. زمانی که ریشه دهی صورت میگیرد تحمل گیاه در مقابل آشفتگی کم می شود. بنابراین بهتر است قلمه‌ها ازابتدا در گلدانی کشت شوند که در آینده در آن رشد کافی کنند.

همچنین بهتراست قلمه‌ها را پس از ریشه دهی با کود مایع تغذیه کنند. برای تکثیر شما میتوانید قلمه‌ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر وقلمه، بکارید.

خاک را مرطوب کنید و گلدانها را در نور مناسب و دمای ۲۰درجه سانتیگراد نگاه دارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. ریشه دهی یکماه یا بیشتر طول خواهد کشید.
گیاهانی که در بهار تکثیر شده‌اند، انبوه‌تر و شکیل‌تر می‌باشند. این گیاه در محل گره ساقه، به راحتی تولید ریشه نابجا می‌کند.

پس میتوان از محل همین گره‌ها قلمه گرفت و در ماسه قرار داد تا ریشه دار شوند. از تقسیم بوته هم می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد و در آب نیز ریشه دار می‌شود.

برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می‌توانید قطعاتی از قسمتهای ضخیم ساقه را به طول ده سانتی‏متر جدا نموده و در آب قرار دهید، وقتی قلمه‏‌ها ریشه زدند آنها را به گلدان منتقل کنید

هر چند بهار مناسبترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما درداخل آپارتمان هر زمانی می‏توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه‏ زایی قلمه‏ ها 21 درجه سانتی‏گراد است.