خواص توسکا

سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست. امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است. در همین راستا بازار تخصصی گیاهان دارویی اصفهان به عنوان اولین بازار گیاهان دارویی کشور با سرمایه گذاری و همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری در این زمینه قدم برداشته است که در آن مشاوران و اساتید طب سنتی حضور یافته و آموزش های لازم در خصوص فواید گیاهان دارویی و نحوه مصرف آن ها را به شهروندان ارایه می دهند. در زیر خواص دارویی گیاه توسکا که توسط اساتید بازار گیاهان دارویی گرد آوری شده آورده شده است.

نام‌های دیگر :

حمرایه-حوره رومیه

مشخصات ظاهری :

توسکا، درختی است که برگ‌هایی با پهنک مدور با کناره ناهمواره، دندانه‌دار و کم بیش چسبنده دارد. پهنک برگ در قسمت آزاد خود، به طور قرینه در دو طرف رگبرگ اصلی، فرورفتگی محسوس دارد و به علاوه در قسمت قاعده، عاری از دندانه است. شاتونهای نر و ماده این درخت، هر دو در پاییز ظاهر می‌شوند و گل‌های سبز یا سبز مایل به قرمطز آنها،‌ قبل از ظاهر شدن برگ یعنی در اواخر زمستان شکفته می‌گردند. شاتون‌های ماده‌ی آن که در آغاز رنگ سبز و حالت چسبنده دارند، در آخر سیاه رنگ می‌گردند. میوه‌های آن، دارای دو یال خشن و خیلی باریک می‌باشند.

خواص :

قسمت مورد استفاده این درخت برگ و پوست تنه‌ی آن می‌باشد که پوست درخت، خاصیت قابض و مقوی و برگ آنیز مدر، معرق و ضد کرم می‌باشد. همچنین در موارد زیر نیز مورد استفاده درمانی قرار می‌گیرد. تب-گلو درد-التهاب و افتادگی لثه‌ها-زخم‌ مخاط-دهان-آنژین‌های ساده-ورم مزمن لوزه‌ها-دردهای عصبی-رماتیسم.

محل رویش :

توسکا در اماکن مرطوب به خصوص رد کنار رودخانه‌ها و جریان‌های آب رشد می‌کند. این درخت در سواحل دریای خزر و همچنین در نواحی مختلف گیلان و کنار رودخانه‌ها مشاهده می‌شود.