معرفی حنظل در طب سنتی و خواص آن برای بدن

حنظل یکی از گیاهانی است که به وفور در نسخه های طب سنتی به کار می رود . این گیاه که به هندوانه ابوجهل نیز معروف است ، شباهت ظاهری زیادی به هندوانه دارد و تنها طعم تلخ آن می تواند اصلی ترین تفاوت آن با هندوانه معمولی باشد . از این گیاه برای درمان بسیاری از دارو ها استفاده می شود و در باب خواص حنظل در طب سنتی ، رساله های زیادی نوشته شده است . در ایران بیشتر به حنظل خربزه روباه ، تیره کدو و یا سیب تلخ نیز گفته می شود . در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب به معرفی مهم ترین خواص حنظل در طب سنتی و به بررسی فواید آن بر روی بدن ، می پردازیم .

حنظل در طب سنتی

گیاهی است علفی یکساله و دارای ساقه خزنده و پیچک می باشد و در مناطق جنوبی ایران مانند جزیره قشم ، بلوچستان و جهرم و بعضی نقاط دیگر میروید . میوه این گیاه شباهت بسیاری به هندوانه های معمولی دارد ولی از نظر سایز و اندازه نسبت به آنها کوچک تر است . میوه این گیاه معمولا به اندازه یک پرتقال است . در نواحی گرم ایران و در دامنه کوه ها این گیاه به صورت خودرو می روید و البته گاهی نیز کشاورزان اقدام به کاشت این گیاه می کنند تا از خواص میوه این گیاه استفاده کنند . بوته های این گیاه معمولا بسیار میوه می دهد . دانه هایی که در داخل این میوه ها وجود دارد مصرف دارویی دارد و در اکثر عطاری ها شما می توانید از این دانه ها پیدا کنید . مزاج این دانه ها نیز گرم و خشک می باشد .

موارد استفاده حنظل در طب سنتی

در اسهال های عفونی می توان مقدار هفت گرم از برگ خشک شده این گیاه را با ده گرم نشاسته و 5 گرم صمغ عربی مخلوط کرده و در دو یا سه نوبت در روز از آن استفاده کرد . این مخلوط را می توان در یک نوبت نیز خورد اما به دلیل اینکه دارای قدرت زیادی است و بسیار سنگین می باشد بهتر است در دو نوبت استفاده شود .

این گیاه روده ها را ضد عفونی می کند و می تواند به راحتی اسهال را بند بیاورد . در معالجه مالیخولیا و دا الحیه و جذام نیز می توان از این گیاه استفاده کرد . شما باید 7 گرم از برگ این گیاه را با 21 گرم گیاه رازدانه مخلوط کنید ، آن را بجوشانید و آب انرا برای بهبودی خود میل کنید .

اگر آب این گیاه را بر روی لثه ها بمالید ، کشیدن دندان در بیمار را بسیار راحت تر می کند و وی دیگر از درد به خود نمی پیچد . همچنین اگر آب این گیاه را با روغن زیتون مخلوط کنید ، می توانید به عنوان مسکن برای دندان درد نیز استفاده کنید .

در گوش افراد و جانور هایی که بهداشت فردی را رعایت نمی کنند ، ممکن است کرم رخنه کند . شما می توانتید آب جوشانده شده حنظل را در گوش این افراد چکانده و به سرعت از دست کرم ها خلاص شوید . همچنین کسانی که در معده و روده های خود انگل دارند و با مصرف دارو های ضد انگل نمی توانند از دست این انگل ها خلاص شوند ، می توانند دو گرم از روغن حنظل را بخورند تا از شر این انگل ها رهایی پیدا کنند . همچنین کسانی که به درستی طهارت نمی گیرند و به کرمچه یا اکسیور مبتلا می شوند ، و دارو های ضد کرمچه تاثیری در آنها ندارد می توانند با مصرف دو گرم از این دارو از شر این کرمچه ها خلاص شود . این دارو می تواند به سرعت این کرمچه ها را بکشد و تخم ها و نوزادان انها را از بین ببرد . اگر احتمال می دهید دست یا اعضای دیگر بدن شما مبتلا به این کرمچه ها شده باشد ، بهتر است که از روغن این گیاه استفاده کنید .

در بچه هایی که انگل دارند باید آب جوشانده شده این گیاه را از به صورت ضماد در داخل ناف آنها مالید . دقت داشته باشید که نباید این ضماد را از طریق مقعد به کودکان وارد کنید . حنظل نیمه سمی است و می تواند برای آنها خطرناک باشد .

عوارض حنظل

اگر چه حنظل در طب سنتی بسیار توصیه شده است ولی بی خطر نیست و همان طور که در بالا اشاره کردیم ، این گیاه نیمه سمی است .

+ هیچ گاه سر خود و بدون تجویز دکتر از این گیاه استفاده نکنید مخصوصا به صورت ترشی . استفاده بیش از اندازه این گیاه حتی می تواند باعث مرگ شود .

+ استفاده از این گیاه می تواند علائمی همچون معده درد و مدفوع خونی و آبکی را همراه داشته باشد .

+ افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند نباید از این دارو استفاده کنند چون ممکن است به ناراحتی معده و مقعد دچار شوند .

+ خانوم های باردار و کسانی که ناراحتی کلیه دارند این دارو حکم سم را دارد .

نکته : این گیاه می تواند بسیار خطرناک باشد و ما به شما توصیه می کنیم ، هیچگاه بدون توصیه پزشک از آن استفاده نکنید .